tisdag 30 september 2008

Åskmoln

Jobbat en 72-timmars vecka. Men jag ska inte klaga, det innebär ju att man kan ta jourkomp och t e x vara ledig på barnens lov eller då jag ska ha valpkullar. Lönehelg och med det minst sagt lurvigt på stan. Vet inte om det har med åldern att göra men jag tycker att våldet bara blir värre. Jag kan i viss mån förstå att hormonstinna och berusade tonåringar blir arga och ger varandra en smäll. Så har det nog varit i alla tider. Men inte hur man efter att motståndaren ramlat i backen fortsätter och sparkar dom i huvudet tills det det är svårt att se vad som är fram eller bak för allt blod, sticker kniven i någon, inte bara en utan ett flertal gånger, slår någon med basebollträ i ansiktet eller kör in en glasflaska i ögat på någon. Det, ta mig f-n, övergår mitt förstånd. Efter en sådan natt är det rätt skönt när man kommer hem och hittar tio ungdomar i köket. Joel och Jonathan med kompisar som huserat i ungdomsrummet i källaren, haft filmkväll och sitter och äter frukost. Tänka sig att man blir inte ens irriterad för att dom nallat ett par läsk eller för att det är smuligt i hela köket.

Ipsi är en sådan fantastisk valp. Så glad, så tillgänglig, så snabb och så ooootroligt kvicktänkt och smart. Hon är ju lite liten så jag har köpt kosttillskott, det tyckte hon var smaskens. Efter två dagar ställde hon sig vid diskbänken, kollade att tuben låg där den skulle och satte sig sedan lugnt och väntade på att matte skulle plocka bort den äckliga maten så hon fick det hon ville ha. Phu, ny strategi.

Vi har anmält oss till unghundskurs. Ska bli så jätteroligt. För att kolla in stället lite så åkte vi dit på socialträff. YES, åh, åh, åh, kompisar sa Ipsi sen tog ca två minuter så hade hon backat ur kopplet och for runt som en virvelvind. Upptäckte att hon sannolikt är född både döv och dement för någon matte kom hon inte ihåg att hon hade och hörde henne gjorde hon inte heller. Aldrig i livet tänkte jag, det är jag som är chef här. Nytt koppel och så dit igen. Den lilla vilda och vackra fick sitta två timmar vid mina fötter och göra ingenting, passivitetsträning kallas det visst eller "även om du inte vet det så är jag starkare än dig". Ungefär en gång var annan sekund for hon upp den första timmen. Men sen lugnade hon sig faktiskt och slappnade av. Fantastiskt.

Det drar ihop sig till oväder på gårdshundshimlen. Det mullrar både här och där och rätt vad det är så slår blixten ned. Verkar vara så att det finns några lite olika grupperingar bland gårdshundsuppfödarna. Några aktivitetsombud säger ifrån sig sina uppdrag och bildar egna föreningar och det må väl vara hänt, man ska alltid göra det man anser rätt och riktigt. Men sedan så tar dom helt sonika med sig sina medlemmar från aktivitetsgrupperna till den nya föreningen utan att informera dem att den förening dom nu är med i inte längre drivs i rasklubbens regi. Aktivitetsgruppen Skaraborg är ett exempel, DSG-mitt ett annat.

Några uppfödare arbetar aktivt för att vi ska använda oröntgade hundar i aveln. Motivationen till det är att vi ska bredda genbasen. Det resonemanget förstår jag inte alls. Vad ska vi med nya gener till om vi inte vet att dom är friska? Då är ju riskerna betydligt större än vinsten. Särskilt om man låter matadoravla på inköpta oröntgade och icke hälsoundersökta hundar. Ett exempel: en hanhund som fått sexton valpar här i Sverige 2008, har tidigare kullar i Danmark, är parad med ytterligare en tik. Han är oröntgad och har en HD belastad syster som också har en ryggsjukdom. Den hundens gener sprids nu alltså till en massa avkommor som sedan sprider dessa vidare. Om man fortsätter man avla på honom i samma takt så kommer han att finnas överallt i framtidens stamtavlor. Vi vet att det är matadoraveln som är det största hotet mot genbasen, inte att vi har för lite hundar, vi registrera i nuläget över 600 valpar per år . Det är min åskikt att det är tidigare matadoravel på oröntgade hundar som är orsakt till att vi idag har en accellerande HD och en svag genbas men dåtidens uppfödare visste inte det vi vet idag, vad finns det för ursäkter för dagens agerande?

Eska och Ipsi myser på soffkanten

4 kommentarer:

//Helena sa...

Tror inte riktigt dina uppgifter om dsg-mitt stämmer, men förstår din tanke.. åtminstonde är då jag informerad per mail. Antar att det gått ut till alla på medlemslistan.

Medlemmarna i gruppen dök aldrig upp på träffar, svarade inte på mail mm så gruppen var i det närmaste obefintlig. Och är till viss del det än idag.

För att kunna ha en fungerande tränings-eller aktivitetsgrupp startades en fristående upp. (eftersom det fanns hundägare som var intresserade men inte hade dsg, tyvärr) Därmed är vi några fler som vill träna o hitta på saker tillsammans. Annars skulle vi vara max 4 hundar på träffarna.

Medlemmarna är tillsagda att de kan gå ur o de inte vill vara med i den nya. Men inte ens det har de gjort, fast de fortfarande inte kommer på träffar.
Så trist när folk försöker ordna något =(

I övriga frågor är jag inte så insatt, men stämmer det om aveln o hanen så är det tragiskt.. sånt ska inte tolereras av varken rasklubb eller övriga aktiva inom rasen.

Ann-Marie sa...

"Några aktivitetsombud säger ifrån sig sina uppdrag och bildar egna föreningar och det må väl vara hänt, man ska alltid göra det man anser rätt och riktigt. Men sedan så tar dom helt sonika med sig sina medlemmar från aktivitetsgrupperna till den nya föreningen utan att informera dem att den förening dom nu är med i inte längre drivs i rasklubbens regi. Aktivitetsgruppen Skaraborg är ett exempel, DSG-mitt ett annat."
Att ta med sig medlemmar utan deras vetskap är ju något som inte DSG Mitt håller på med. När vi startade vår ideella förening gick det ut till samtliga medlemmar i DSG Mitt om varför jag inte fortsätter som aktivitetsombud i Rasklubben och hur den nya föreningen skulle verka. Alla fick samma information och alla fick lämna DSG Mitt om de ville. Nu är det ingen som har velat stryka sig från medlemssida och alla är med i Rasklubben (liksom jag).
Läs gärna om vår förening på www.dsgmitt.se så ser du hur vi sätter hunden i fokus och att det skall vara aktiviteter för hund och hundägare, oavsett hundras.

/Ann-Marie Stålgren
Ansvarig för DSG Mitt ideell förening

Ewa, www.sokarens.se sa...

Mycket intressant det du skriver om avel som går stick i stäv med rasklubbens rekommendationer.
Hur jag än funderar så kan jag för mitt liv inte förstå varför man idag väljer att para med oröntgade hundar, men skulle väldigt gärna vilja ha en lugn och sansad diskussion med de uppfödare som gör det för att höra deras argument utöver det här med genbasen. Bland annat vill jag veta hur de bär sig åt för att försöka undvika HD-fel på sina hundar om de inte anser att det är ärftligt utan bara beror på yttre miljöfaktorer. Kanske är det så att de räknar med ett visst svinn i sin avel = någon/några valpar får leva med svår höftledsdysplasi. Så kan inte jag resonera - mina hundar, deras framtida avkommor och de människor som köper mina valpar betyder alldeles för mycket för mig.

SKK håller – så vitt jag vet - för närvarande på att utarbeta ett avelsindex vilket jag tror kan bli ett mycket bra hjälpmedel framöver. Där tar man inte bara hänsyn till föräldrarna utan även andra släktingar, ålder på hunden när den röntgats och hur den sederats. Dessutom är det ju så mycket mer än höftledsstatus man måste ta hänsyn till när man väljer ut föräldradjur. Ett sådant här avelsindex kanske i framtiden kan bli ett mer förfinat instrument för att se vilka individer som har störst risk att nedärva olika defekter. Spännande.

Redan nu kan vi som uppfödare göra det här själva i liten skala och på de uppgifter som finns registrerade i SKKs fantastiska hund- respektive avelsdata.
Kram/Ewa

Erika sa...

Du Lena - om Du och andra "språkrör" har några frågor eller om något är oklart för er - VARFÖR plockar ni inte upp telefonen och ringer och tar reda på hur det ligger till innan ni sprider era lögner och osanningar.

Fullständig information om bakgrund & orsak för DSG Skaraborg och DSG Mitt valde bilda ideell förening gick ut - inte enbart till våra egna "medlemmar" - utan även till samtliga Aktivitetsgrupper/-ombud i Sverige och till ett flertal andra hundorganisationer. Detta för att vi ansåg att det fick vara slut på lögner, förtal och skvaller och att vi bemötte detta med saklig information om vad som lett fram till detta beslutet. Vad många av våra medlemmar ansåg om det som hänt och de kampanjer som vissa gårdshundsägare bedrivit i andra delar av landet mot DSG Skaraborg och DSG Mitt ska jag inte återge här, men vi fick mycket uppmuntran och stöd och de flesta ansåg/anser fortfarande att vi gör ett bra jobb för gårdshunden och gårdshundsfolket i våra resp län.

Det är patetiskt och mycket tråkigt att vissa ändå tar till t o m bloggar för att fortsätta smutskastningskampanjer...