fredag 3 april 2009

Möte = mötas

Nu bloggas det både här och där. Ett helt suveränt forum för att uttrycka sina tankar om saker och ting. Inte helt oväntat har vår motion till årsmötet har blivit föremål för en hel del bloggande. Superbra, då får folk möjlighet att tänka efter, värdera, granska och fundera. Tänkte inte kommentera bloggarna, dom talar för sig själva. Men en del resonemang får mig onekligen att dra paralleller till uppfödarna i den dokumentär som SVT visade i söndags, ett rasrent helvete. Det är också uppenbart att en del inte förstått vad motionen går ut på men det kan man ju inte lasta dom för.

Jag kan dock inte låta bli att tycka att det var synd att de som inte vill ha ett hälsoprogram inte kom till årsmötet och talade för sin sak där. Hade säkert blivit en jätteintressant diskussion. Men det är ju en prioriteringssak som allting annat. Nu var det bara två personer som hade frågor när vi förklarade vad motionen handlade om och vad ett hälsoprogram gick ut på. Men en stor eloge till er som kom i alla fall. Jag är imponerad och tycker det var mycket strongt av er att komma dit och stå upp för vad man tycker, det ska man ha all respekt för. Det är väl precis det möten är till för, att man ska mötas och diskutera. Ha möjlighet att komma med frågor så att man får klarhet i saker och ting. Och alla har sjävklart rätt till sin åsikt, ingen är sämre än den andra och majoriteten fattar beslut, precis så ska det vara tycker jag. Så långt ifrån manipulation och intriger man kan komma.

Nästa eloge vill jag ägna åt Linda Laikre. Tänk vilken otroligt tur vi har som har en populationsgenetiker ansluten till vår rasklubb, det är något att vara stolta över och rädda om, absolut inte rädda för. Hon är otroligt duktig och engagerad och är ju faktiskt expert på det hon pratar om. Hur vi ska förvalta vårt genmaterial på bästa sätt. Inga spekulationer alltså utan klara och raka besked baserat på studier och fakta. Så priviligerade vi är. Känns verkligen otroligt tryggt. Att vår rasklubb har sådana tillgångar som kan hjälpa oss att med expertkunskap värdera det vi får fram. Tillsammans med våra duktiga och mycket erfarna avelsråd gör hon ett helt oersättligt arbete. Tänkt att det faktiskt finns människor som lägger ner massor av tid och engagemang åt att kartlägga vår ras på ett evidensbaserat och korrekt sätt, helt fantastiskt.

Dax att sluta för idag. Myskvällen hägrar. Jo, förresten finns det nog faktiskt något som jag verkligen vill kommentera i alla dessa blogginlägg.

Jag har ingen laptop, jag har en stationär dator.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !
Nu provar jag.

King sa...

Godkväll!

Jag var inne och läste om Cavaliererna tänkte att det kunde vara intressant hur dom hanterar sina problem som bla visades i dokumentären. Att det i Sverige inte linjeavlas är en fördel, rasen klarar sig bättre. Där hittade jag också en intessant artikel om avel och hur naturen själv skyddar sig mot genetiska defekter. www.genetica.se/_manuskript/skadliga_gener.doc
Rasklubb, veterinärer och vetenskapare samverkar för att komma vidare!
Det är roligt att det diskuteras på olika forum och bloggar men jag hoppas att det leder till samverkan för en fantastisk ras, tänk vilken styrka och framtidstro om alla (utopi?) jobbade tillsammans.
Ha' det bäst!
Birgitta

Carina J sa...

Hej Lena

Måste bara få säga att i vissa sammanhang KAN laptop-uttryck stå för/betyda "knäsittare" och INTE hänvisa till typen av dator man har............ ;-)

Sussi sa...

Hej Lena
Blir så förbannad när jag läser skiten som skrivs på nätet. Massa skitsnack om folk blandat med gissningar å påhitt. Patetiskt med alla kommentarer från samma personer under olika anonyma alias. TRor dom att folk är korkade???? är ju precis samma stil på skrivandet. Önskar dig en riktigt trevlig påskhelg.

Lena sa...

Tjena tjejen
Bli inte upprörd över sånt trams. Dylikt ska man varken ägna uppmärksamhet eller energi. Skriver en rad i min nästa blogg så förstår du vad jag menar.
//Bensbypåskkramar