måndag 23 mars 2009

Vårvintern....

Är nog en av favoriterna här i norrbotten. Solen värmer, någon plusgrad. Skare på snön. Glasklar luft, blå himmel, lite dropp från stuprännan. Myyyyys. Allra mysigast är det i stugan. Onödigt kan tänkas då jag bor på landet i stort hus med stor tomt. Men det är något alldeles speciellt med min stuga.

En skruttig fiskestuga i en vik. Men jag känner varenda sten, den ihoprasade matkällaren där jag fångade råttor (levande såklart, skulle ju tämja dom) när jag var barn. Storstugan där min infångade ödla Josefin rymde. Det var farmors fel, jag fick inte ha henne inomhus och då rymde hon ur baljan på natten. Doften som påminner om farmor och farfar och såklart min egen barndom. Ingen annanstans får jag sådan ro. Och hundarna springer omkring och mår bara bäst.

Hade med mig mina tre söner i söndags. Sitter där på altanen och lyssnar till disskussionerna. "Men om Hitler hade gift sig med en fyrtioåring och inte en formbar tonåring så hade det inte blivit någon förintelse. Nej Adolf du får inte gå ut ikväll du ska vara hemma och städa." "Reggae, äh lägg av, det är både drogsuperlativt, rasisitiskt och sexsistiskt, kvinnorna fick skylla sig själv om dom blev våldtagna om dom hade korta kjolar. Sånt kan man inte lyssna på." "Jo jag har också läst Lemys biografi, där står det att han går på dialys". "Du behöver inte en byrå, du behöver en brännungn till allt ditt skräp".

Dom är helt fantastiska ungarna. Det är så sant att barnen inte blir som sina föräldrar. Dom blir så mycket bättre.

Ipsi roar sig kungligt. Hittar en kotte och så sätter hon igång. Kan hålla på hur länge som helst. Slutar alltid med seger för henne och en kotte till i magen. Men det är en ordentlig kamp innan hon besegrat den. En fröjd för ögat.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder på en lekfull Ixi!
Racerräkan har nog varit ett passande namn på henne, men tror ni får ta bort räkan nu. Hon börjar bli riktigt grov i kroppen, ser jättefin ut.

ha det br ao njut av våren! Här snöade det igår o idag är det -8 grader igen. Vintern är tillbaka.. usch vi som njöt av solen o värmen i helgen. Man känner sig nästan lurad! =)

Anonym sa...

Vilka tokbilder på Ipsi! Tänk att Siri är oxå vädligt förtjust i kottar, hon slänger upp dom i luften o helt vild! Dom ska bara dööö!
Ha en fortsatt bra vår!! ochnjut av solen =) Det ska vi!

//Jessica o Siri