lördag 14 mars 2009

Resa

Befinner mig på resande fot. Åkte ned i fredags till Göteborg, tog med mig Ipsi för träningens skull. Bra för henne att få göra något utan att ha mammorna i hasorna att luta sig mot. Har privilegiet att bo hemma hos Ewa. Hon har ett helt fantastiskt hus, väggar som andas harmoni och anor, tack snälla för att du tar emot mig i ditt underbara hem.

Igår så kom Vega på besök med matte och husse. Så underbart att få träffa henne igen. Hon och Ipsi är så lika varandra så det är nästan löjligt. Vega är dock inte fullt så räkig som sin syster. Tjejerna hade jättekul och lekte, stort tack till dig Tina för att du tog dig tid att komma över och låta mig träffa min bäbis, det kommer jag att leva på länge.

På kvällen hade vi middag, nio damer med samma glödande intresse för våra gårdisar, kan man få bättre sällskap??? Otroligt rolig och givande, vilka strålande personligheter och engagerade uppfödarkollegor jag fick nöjet att träffa, super!

Sååååå mina damer och herrar, idag var det dax för rasklubbens årsmöte, ba-pa-pa-paaaaa. Först var det ett seminarium om RAS, helt outstanding genomfört av Linda Laikre. Presenterade dels väl belagda fakta om hundavel som helhet och sedan en genomgång av hur långt man kommit i utvärderingen och revideringen av RAS. Visade också delar av en film som gjorts i England med exempel på vilka konsekvenser ett felaktigt riktat avelsarbete kan ge, det var riktigt otäckt och rev upp en del upprörda känslor. Även om det inte är angenämnt så är det precis det som behövs. För att man verkligen ska förstå varför det är så otroligt viktigt att man tänker efter före innan man ställt till en massa lidande för hundarna. Jag hoppas att den filmen kommer ut här i sverige till gagn för våra vovvar.

Årsmötet var också otroligt väl genomfört, många som lagt ned ett enormt arbete och det gav resultat. Femtio personer närvarande, fler än tidigare toppen. Suverän ordförande som var mycket kunnig i föreningsteknik och styrde upp det hela så att allt gick så fantastiskt smidigt. Sist på dagordningen var motionerna och sist av motionerna den motion vi lämnat in avseende önskemål om hälsoprogram med central registrering men utan restriktion. Vi var åtta uppfödare och trettioen medlemmar som stod bakom den. Som väntat blev det en del disskussioner. Så intressant och givande. Nu är jag ju part i målet men det var för mig uppenbart att en klar majoritet var väldigt positiva och det framfördes det ena väl belagda argumentet efter det andra för att hälsoprogram ska genomföras. Argumenten mot lyste med sin frånvaro. Och så blev också beslutet. Vi fick igenom vår motion. Jag lyckades med konststycket att skrika votering vid helt tillfälle, men vad f-n jag är ju från Luuuule och lite show ska det ju va, jag bjuder på den.

Det här är självfallet bara början, återstår ett mastodontarbete innan ansökan kan ske. Finns en jättebra artikel om hälsoprogram i senaste numret av gårdshunden för er som vill läsa på om vad det innebär och hur ansökan kommer att ske. Artikeln finns också på sökarens hemsida, länk till Ewa finns här brevid.

Åter hos Ewa, trött i huvudet men så enormt nöjd. Ett JÄTTESTORT TACK till alla er som tagit er till årsmötet och stöttade oss och till alla er som i det tysta lägger ner ett sådant arbete för våra hundars skull, ni är guld värda.

5 kommentarer:

Norra Vildans sa...

Slutet gott allting gott! Jag hittade mina försvunna hundar och det gick bra på årsmötet med motionen till slut. Hoppas man får sova gott inatt jag har inte helt varvat ner helt ännu. Vi hörs när du kommer hem imorgon!
Susanna

Norra Vildans sa...

Ser att jag inte är helt klar i huvudet heller enl nedan med upprepningar.
Ser att det står kl 11.50 också i bloggen. Klockan är ju 19.30!!!!
Susanna

Anonym sa...

Hej Lena och tack för trevligt sällskap!! Hoppas ni kom hem ordentligt och att du inte glömde Ipsi någonstans på vägen :-) :-)...

Känns helt underbart att motionen gick igenom efter allt fantastiskt jobb du lagt ner på faktainsamlingen, och alla turer hit och dit. Det gäller våra hundars hälsa och vi vill ju absolut INTE hamna i en situation där allt redan är för sent - som Linda sa på seminariet är det alltid bättre att stämma i ån! Nu är det bara att surfa vidare och göra så gott vi kan i det lilla såväl som i det stora. Kram/Ewa

Jenny Beckman sa...

Ja, det blev ett bra möte, tidvis livligt kan man väl kanske säga! Jag tittade på hela filmen ikväll, den är verkligen tuff. Väl värd att se!

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=44215931

Jenny

Lilian m/flock sa...

Mycket bra länk från Jenny!
Alla uppfödare alla raser borde ta en titt på detta.