fredag 21 november 2008

Diktator????

Fick ett mail ifrån en uppfödare som var våldsamt upprörd och kände sig kränkt för att jag i min blogg kallat henne diktator. Skrattade så jag tjöt (jag får många tokroliga mail, tro mig) men insåg sedan att den stackars uppfödaren faktiskt på fullaste allvar kände sig personligen kränkt. Så då tänkte jag att jag skulle försöka klargöra begreppet uppfödardiktatur som hon syftade på.

Jag är så otroligt tacksam för den kunskap och erfarenhet som jag fått ta del av från de fantastiska uppfödare som jag känner. Samtliga är så duktiga, erfarna och kunniga och delar så generöst med sig av sin kunskap. Helt otroliga. Men det exkluderar ju inte att man söker mer kunskap för hur fina, vänliga och kunniga dom än är så är deras kunskap personlig och kommer en begränsad sfär till godo. Jag är så glad för att jag är en del av den men tycker inte att det på något sätt förhindrar att man söker mer kunskap. Varför kan man inte komplettera denna fantastiska kunskapsbank?

För att förtydliga så tar jag ett exempel från mitt arbete, jag jobbar med kirurgi. För inte allt för många år sedan var det kirurgen som beslutade om, hur och varför patienten skulle opereras beroende på hans eller hennes personliga kunskap och erfarenhet. Så är det inte längre. Nu har vi nationella och regionala vårdprogram som är framtagna med vetenskapligt godkända metoder och baseras på stora underlag och objektiva fakta. Massiv forskning och starka belägg krävs för att man ska utforma behandlingsprinciper som sedan alla är skyldiga att följa. Jag kan inte tejpa ett sår längs efter istället för på tvären utan att kunna belägga att det är det bästa sättet att få en optimal sårläkning. Självfallet räcker det inte med att jag läser en vetenskaplig rapport för att sedan operera en patient, det krävs också en kirurgisk kunskap och erfarenhet men det är objektiv vetenskap som avgör om, hur och varför det är det bästa för just den här patienten att genomgå en operation. Personlig och vetenskaplig kunskap kompletterar varandra för patientens bästa. Visst, människor är människor och hundar är hundar men dom är också levande varelser som ska behandlas med omtanke, omsorg och respekt.

Ett utmärkt exempel på den kunskap jag eftersöker är SKK:s avelsdata där man kan få fram massor av fakta om hundar man tar fram. Jag har hittills inte hört talas om en enda uppfödare oavsett om man röntgar eller ej som tycker att det ska tas bort för att det är offentligt och kommer alla till godo. Det som nu är på gång är ett avelsindex för de raser som ingår i hälsoprogram och HD röntgar sina avelsdjur. Ett sådant innebär att man kommer att kunna räkna ut ett riskindex för HD för den kombination man planerar. Jag tycker att det låter som ett helt fantastiskt framtida verktyg. Men för att det ska vara genomförbart så krävs naturligtvis ett underlag och det får vi inte om vi inte röntgar våra avelshundar. Man kan inte ta fram säkerlagd statistik utan att ha ett ordentligt underlag att beräkna ifrån.

Jag har så svårt att förstå varför några få (närmare 80% av alla registrerade uppfödare röntgar sina avelsdjur) är så emot ett hälsoprogram med central registrering. Det innebär ju inte någon begränsning, man får fortfarande avla på hunden oavsett resultat av HD röntgen men det ger enorma möjligheter till forskning och kartläggning. Jag har hittills inte hört ett enda välbelagt argument till varför man inte ska ha ett hälsoprogram med central registrering.

Visst, jag kanske är hårdhudad som inte bryr mig om den de få uppfödare som kanske blir upprörda eller känner sig hotade av att jag framför mina åsikter i en blogg (inte för att jag förstår varför man blir upprörd, är man trygg i det man gör så borde det ju inte vara upprörande att någon tycker annorlunda). Men jag väljer att bortse från det. Det är min grundfilosofi att alla har rätt att framföra sina åsikter. Det är mig främmande att låtsas för att samla poäng eller att lisma och sedan snacka skit. Jag fortsätter därför arbeta för och att stå för det jag är så övertygad om. Att allmän, objektiv, välgrundad och vetenskapligt framtagen kunskap som kan komplettera den enorma kunskapsbank som finns hos erfarna uppfödare kommer att gynna inte bara uppfödare och hundägare utan framför allt dom det faktiskt handlar om, våra vovvar.

2 kommentarer:

King sa...

Hej Lena!

King är en riktig raring! Pigg alert men ändå lugn. En underbar kombination! Jag har länge velat ha en brun brun gårdshund så när jag fick se den första bilden på honom så var han just det! King är en drömhund!

Kul att det diskuteras mycket om hälsoprograms vara eller inte vara, eller rättare sagt tänk att det sätter igång så mycket känslor?! Det verkar som om vissa uppfödare känner sig hotade och andra känner sig ensamma i att vara petiga och noggranna. Tänk om all denna energi kunde användas till att jobba för det bästa för våra kära hundar!? Stoppa undan alla känslor och resonera kallt om vad som på sikt blir bäst! Låt oss använda den teknik, kunskap och erfarenhet som finns inom rasen och vad som idag är tekniskt möjligt!
En klok man sa igår på hundutställningen: Varför skriver dom inte kritiken direkt i en dator? Den kunde skrivas ut och sen finns den där direkt nedladdningsbar och användningsbar?
Inte helt lätt men förhoppningsvis leder allt till ngt bra!
Ha' en bra vecka!
Birgitta

King sa...

Hej igen!
Spännande att spåra tillbaka i tiden och se resultaten idag och framåt. Jag håller med dig, objektiv fakta behövs. Det pratas om hanhund resp tik vem som påverkar mest i en kull och ev defekter, kunskap är viktigt då blir det också lättare att föra diskussionen framåt. Det borde även finnas andra raser som vi kan lära ifrån, hur gjorde dom? Vad blev bra / mindra bra? Ska bli spännande att höra vad du kommer fram till!
Linda är otroligt duktig! Hennes föredrag i Tollarp var så intressant.

Hundarna skuttar i den ganska djupa snön! Ner med huvudet och frusta och blås! Svårt att tro att King inte sett snö tidigare. Cool kille!
Jag gillar de lugna kvälls promenaderna, hundarnas glädje ger sån energi!

Ha' det bäst!
Birgitta