tisdag 2 december 2008

Decembergöra

Det blir lite glest mellan bloggarna. Är otroligt mycket att göra här hemma. Massor på jobbet och så julen som närmar sig med stormsteg. Förtsta advent i helgen, tända ljus och glögg med barnen, myyyyysigt.

Vintern har anlänt på fullaste allvar. Jodå det är så vackert så ögonen tåras men lite vemodigt ändå att det dröjer ända till april innan man ser marken igen, saknar den redan. Har kommit ett par dm med snö, tjejerna tycker det är helkul som vanligt. Inte matte, åtminstone inte klockan kvart i sju när man får vada fram i drivorna och skotta ut bilen för att ta sig till jobbet, blääääää. Men visst njuter man av ljuset som anlänt i decembermörkret.

Jobbar på med min kartläggning av gårdshundskullarna. Tar med inavelsgraden förstås, det är ju det som är mitt uppdrag. När jag lika går igenom dom så plottar jag HD, tot antal valpar, valpar med HD och så antal kullar med HD. Patella och LP åker också med samt om det finns några andra dokumenterade hälsoproblem och lite annat smått och gott. Det är just antal kullar med HD som jag tycker är som mest intressant. Att försöka fånga upp de hundar som fått flera kullar med grövre HD med olika partners från olika linjer. Så att man kan titta på stamtavlor och identifiera dem för att minska risken att man kokar ihop för många sådana i samma kombination.

För er som inte är ena snokare som jag så är det en av skk:s grundregel att inavelgraden inte får överstiga 6,25%. Vad det gäller inavelsgraden på de kullar jag hunnit studera hittills så är jag mycket positivt överraskad. Visst finns det undantag men den totala trenden går klart nedåt d v s genomsnittliga inaveln minskar år för år. Toppen! Den svaga avelsbasen har ju varit ett av de största hoten mot rasen så det här är så spännade och roligt. Har också fått information från SKK att regelverket runt avel kommer att skärpas. Dom nämner inte något om inavelsgraden så jag förmodar att den kvarstår men det var flera behjärtansvärda saker som påpekades och där texten i grundreglerna ändrats för att förbättra hundarnas villkor. Så glad man blir.

Är det nu någon där ute som har någon bra ide om saker som finns att ta rätt på i SKK:s avelsdata och som jag inte tänkt på men som jag borde ta med så vore det toppen om ni ville höra av er. Förhoppningsvis så ska min nyfiken- och vetgirighet kunna leda fram till något bra för våra fantastiska vovvar och alla förslag mottages tacksamt.

6 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Kul med ett sånt engagemang - vi avlade fram två kullar med Cornishrexkatter - men det var verkligen mycket jobb - så det blev inte någon mer.

Hälsningar Maud

Lilian m/flock sa...

Hörru bengeten i Lule´. Det finns massor av Lilian kvar så int försvinn ja på många många år än....
Så himla kul att du "gräver" i kartoteken för gårdisar, tror att dom behöver dammas av lite! Men glöm inte julstöket i alla hdtabeller, man måst ju leva å...
STOR KRAM....

Norra Vildans sa...

Ja när du lika går igenom gårdshundskartoteket så kan du ju bokmärka alla hanhundar som kan vara av intresse för min del:)
Då kan jag bjuda på pepparkakor och glögg till midsommar för nu verkar du ju inte ha tid!
Hälsningar nästgårds!!

PS!Du gör ett jättejobb, får dimsyn bara jag tänker på det

Ewa, www.sokarens.se sa...

Bra jobbat Lena - det kommer att bli riktigt intressant med utarbetandet av RAS nästa år! :-)
Liksom du är jag en utpräglad sökare, och visst är det kul att slå på Avelsdata där det finns så mycket matnyttigt att hämta! Vad jag slås av är att det oftast bara är enstaka hundar i kullarna som röntgas för HD, vilket gör det svårt att få en vettig och tillförlitlig statistik.
Utöver ett eventuellt införande av hälsoprogram tror jag att vi som uppfödare även måste försöka få så många valpköpare som möjligt att röntga framöver. F n tar jag ut en extra slant när jag säljer mina valpar som köparen sedan får tillbaka när hunden röntgats - kanske finns det fler sätt att uppmuntra valpköpare att undersöka sin hund?
Kram från ett fortfarande grått och regntrist västkusten!

Lilian m/flock sa...

En Award från mig till Dig ligger på min blogg!

King sa...

Tack snälla Lena!
Vi är sååå glada! King skötte sig strålande, trots stutsbollandet i ringen...!!!!
Har stått i rasmontern nu på fm med Pompe och intresset är stort för rasen och våra fina hundar!

Det hästjobb som du nu gör kan man väl samköra med hälsoenkäten? Då kanske det går att hitta tandförluster och annat "smått & gott"?