fredag 14 november 2008

Härliga hundar

Så har vi varit på utställning. En inoffare i Boden. Så kuuuul. Jag har ju gått på kurs med Ipsi, unghundskurs och den hade verkligen gett resultat. Hon var helt enkelt skitduktig. Gick bra, fokuserad, ställde upp sig fint och stod som en keramikvovva. Var så stolt över henne så. Mamma Zelda var också med. Hon är en pålitlig tjej. Går alltid som tåget och visar sig väl, min lilla ringrantare.

Roligast var förstås att träffa alla och se alla fantastiska hundar av alla de sorter. Zeldas killar från B-kullen Råbärt och Elliot ställdes ut. Jäklar vad snygga dom är och så duktiga dom blivit. Märktes tydligt att dom blivit lite äldre. Elliot och jag vi träffas ju rätt ofta. Matte Siw bor ju inte långt bort och är så duktig på att hälsa på så vi är tjenis han och jag. Det som är så intressant är att Råbärt blir helt vild när vi träffas. Dom bor ju lite längre bort och av naturliga skäl så blir det ju inte lika ofta. Men maken till gammelmattekär vovve får man leta efter. Han kastar sig över mig och jag vet inte om det är jag eller han som är gladast. Härligt är det i alla fall. Brorsan Balder kom förbi med kompisen Lukas och Henna och Danne. Så fiiiin han med. Jag vet att jag tjatar men dom är helt otroliga mina valpköpare. Så duktiga på att höra av sig på alla de sätt. Känner mig så priviligerad, jag får fantastiska möjligheter att följa mina valpar, är så glad för det.

Och så blev jag påmind om någon som jag nästan glömt bort i mitt "HD-uppfödarfocus". Dom är helt fantastiska hundar. Så glada, trevliga, snälla, godhjärtade och fina. Är så otroligt stolt över dom trots att det nu blev tokigt med höfterna så är dom fyra fantastiska och fina individer som ger sina mattar och hussar glädje varje dag. Tack snälla killar för att ni påminde mig, puss till er.

Ipsis syrra Pepsi var också där, hon är så söt att man kan äta upp henne och glad som en lärka. Susanne min fodervärd är verkligen en suverän tjej och mycket engagerad i sin tårtsmula. Kunde inte fått det bättre där heller.

Har börjat jobba lite med inavelsgraderna. Börjat med att plocka fram alla tikar som valpat 1990-2008 och deras olika kullar. Ska sedan gå igenom samliga kullar och plocka fram inavelsgraden för dessa. Utgår från SKK:s avelsdata såklart. Kommer att plotta inavelsgraden och lite annat smått och gott i ett statistikprogram. Å så roligt det är. Förutom inavelsgraden som ska användas till RAS så får jag ju på köpet fram massor av data som jag kommer att kunna ha användning av framledes i min avel. Tanken är att plotta data så att jag lättillgängligt kan plocka fram den och följa led/hundar/kullar/valpar/år m m ur de perspektiv jag önskar. Vilket tillfälle va?

3 kommentarer:

Ewa, www.sokarens.se sa...

Hej Lena!

Vad härligt att läsa om hur det känns att få ha sina uppfödningar hyfsat nära så att man kan se och följa deras utveckling! :-)

Skönt oxå att du nu fått tid att sätta dig med utvärderingen inför RAS-arbetet - ska bli otroligt intressant att se resultatet!

Valparna är så helt underbart mysiga nu när de blivit mer sociala och rörliga. Så fort de vaknar är jag där och bara umgås, pussar och luktar på dem!

Ha en trevlig helg!

King sa...

Hej!

Det viktigaste är att hunden har ett bra "Huvud". En snygg felfri hund som är av allra bästa sorten rent fysiskt har man ju ingen glädje av om hunden inte har ett bra temperament och sätt!
En glad och positiv hund är till glädje för alla även om den bara är "snygg-ful"!
Exakt vad av temperament som ned ärvs och hur mycket som valptiden ger, tycks det som vanligt olika om....
Håller med Ewa, spännade att se vad ni kommer fram till med RAS!
Grattis till resultaten och trevliga hundar! Ha' det bra!

King sa...

Hej igen!

King har allt man kan önska och har alla tänder på plats i munnen också! Jag hoppas så att hans höfter också blir bra, men man vet aldrig. Tänk vilken lycka att få ha två super trevliga hundar! Var mycket svårare att skaffa en andra hund är den första...
Pompe saknar två molarer så därför har jag lite extra tandkoll! Träffade för ett tag sen en hund som är lite släkt med Pompe, en stor snygg trevlig trefärgad hane, han stod och vilade lite med tungan ute och han saknade samma tänder som Pompe.
Ha' det bra! Hälsa dina snygga tjejer