söndag 16 november 2008

Tokerier

Tänk att man blir överraskad varje dag. Särskilt på hur folk agerar och varför. Min fodervärld Susanne som är världens gulligaste var ute och surfade på internet i veckan. Hon är så förtjust i sin Pepis och därför självklart intresserad av flera valpar. Hon hittade kenneln via vovve.net. Hon tyckte att valparna verkligen såg toppenfina ut och var inte sålda så hon mailade uppfödaren och frågade efter föräldradjurens patella och HD status. En helt adekvat frågeställning kan man tycka. Så här skrev Susanne:

Hej Sitter och kollar på er hemsida och era hundar men hittar inte någon HD och patella på era hundar. Vad fina hundar ni har gårdis är en härlig ras. Har själv en tik på 7 mån. Mvh Susanne

Till svar fick hon världens harang om att hon skulle sluta skicka anonyma mail (självfallet fanns adressuppgifterna i mailet) och att det hela var en smutskastningskampanj mot uppfödaren.

Gissa om hon blev förvånad. Svarsmailet hade dessutom skickats ut till en massa uppfödare som ställde sig lika frågande som Susanne då hennes mail som var orsaken till det hela inte var med i massutskicket. Susanne mailade en ursäkt till uppfödaren:

Hej
Hoppsan här hamnade jag visst i något som jag tyvärr inte vet något om. Jag var inne på vovve.net och hittade er hemsida där. Eftersom jag själv har en gårdis så var det därför jag var in och tittade på era fina hundar. Inte för något annat.Alla kennlar brukar vara så noga med att skriva vad hunden har för hd status. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt menade inte att förarga er.
Mvh Susanne

Hon ringde därefter självfallet upp uppfödaren i fråga, är ju en sån snäll och genomärlig person. Uppfödaren kunde inte riktigt förklara sig. Hon undrade om Susanne inte visste att rasen inte har något hälsoprogram men godtog Susannes ursäkt. Så storsint då men då är ju skadan redan skedd för Susannes del, hennes namn har blivit utskickat till massor av uppfödare där det står att hon bedriver smutskastningskampanjer m m. Även om de flesta naturligtvis förstår vad det handlar om så kanske det här sår ett frö hos dom som Susanne får leva med hela sitt gårdisliv. Det stod dessutom längst ned i massutskicket att det inte fick vidarebefodras, snacka om manipulation och smutskastningskampanj. Det lär ju dröja innan Susanne kontaktar en uppfödare igen.

För mig är dylika mail ingen överraskning. Den här uppfödaren har inte röntgat alla sina hundar i parningarna, Susanne är min fodervärld, i massutskicket insunieras att det egentligen är någon annan och inte Susanne som bedriver den så kallade smutskastningskampanjen. Jag kan därför inte göra annat än att dra slutsatsen att det är min blogg med mina tydligt uttryckta åsikter om HD röntgen som är "bakgrunden" till det inadekvata mail som massor av uppfödare fick motta som svar på Susannes förfrågan. Med det inte sagt att det är mitt fel för samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att jag faktiskt får uttrycka mina åsikter i en blogg, är det inte det dom är till för? På så sätt så blir ju disskussionen verkligen öppen och jag står för mina åsikter, tankar och funderingar. Så långt ifrån skitsnack bakom ryggen som man kan komma tycker jag.

Är så ledsen för Susannes skull. Hon rår ju inte för att hon är min fodervärd men får ta skit som sannolikt egentligen är adresserat till mig. Fegt och oförklarligt att man då inte riktar sig till mig personligen istället väljer att ge sig på henne. Intressant är också att jag inte överhuvudtaget fick massutskicket. Avancerad manipulation, så trist. Så därför vill jag återigen uppmana samtliga som har åsikter om det jag skriver att ta kontakt med mig om det är något man undrar över. Det tycker jag är "fair deal" istället för att ge sig på min fodervärd som inte alls har med saken att göra.


Ipsi 7 månader

7 kommentarer:

Lilian m/flock sa...

Men herrejemini för en toka!!! Det är väl en ganska självklar fråga om föräldrahundarna är friska om man är intresserad av en valp!!
Men är det bara "vi som är drabbade" av konstruktionsfel som bryr oss? Det kommer alltid vara min första fråga i alla valpköp, fast man kan aldrig gardera sig heller!! Båda föraldradjur kan ju vara helt friska men avkommorna kan ju få HD iaf. Men frågan är ändå befogad och ingen uppfödare skall väl ta åt sig på detta vis!!
Näh, hälsa Susanne att hon gjorde helt rätt och i detta fall var det oseriöst och oproffsigt från det andra hållet!
Fortsätt forska på du Lena, det är jättekul att få följa dina ideer och tankar i bloggen.
kramiz från Lilian.

King sa...

Stackars Susanne råkade hon trampa på en öm tå? Det hon undrade över följer ju bara rasklubbens rekomendationer?!!!
Dina resonemang och funderingar är viktiga, jag tror att många måste bidra med engagemang för att det ska bli riktigt bra!
Birgitta

Anonym sa...

Hej, När jag letade uppfödare till min valp var det en självklarhet att de uppfödare som inte röntgade sina hundar var helt ointressanta...Man vill ju ha en uppfödare som bedriver en medveten och ansvarsfull avel?
Hälsn från Jenny och Rippåsens Luma

Lena sa...

Hej Jenny
Hittade inte igen din blogg så jag skriver här. Tack så mycket för snälla ord och uppmuntran. Jag tycker precis som du, dessutom borde det ligga i uppfödarens egenintresse tycker man. Man ska ju försöka göra så gott man kan. Ha en bra kväll.
// Lena

Anonym sa...

Självklart ska man fråga om hundarna är röntgade! Stå på dig Lena. Va synd om Sussanne som råkade ut för detta.

Hälsningar
Siw Synnerman Nordström

Anonym sa...

Lena, du ær inte denna rasens mittpunkt......så før allt i værlden....tagga ner

Det sker massor av saker bland hundar, hundægare, uppfødare och annat kreti och pleti som varken har med dig och gøra eller som ær beroende av dig (tror det eller ej)

Så.....slappna av.....før din egen skull.....

Carina Johansson

Anonym sa...

Heh.. Du Lena, önskar nästan att du var denna rasens mittpunkt.. Tänk om alla uppfödare var lika ansvarsfulla och seriösa.. Jag vill bara säga att jag är jätteglad att du och Eva är dom första uppfödarna av denna skitfin ras, som jag har haft nöje att bli bekanta med och köpa valpar av!
Henna