söndag 12 september 2010

Tempo!

Har nu uppdaterat min kartläggning av gårdshundarna till och med mitten på augusti i år. HD mässigt ser siffrorna ut ungefär som tidigare. Finns ju massor att titta på och subgrupper att analysera men här är några av ytterligheterna:

Båda föräldrarna med A höfter i de kullar där det finns undersökta valpar är det i 17% av kullarna minst en valp med HD och i 6,2% av kullarna minst en valp med D/E.

En eller båda föräldrarna med HD i de kullar där det finns undersökta valpar är det i 57% av kullarna minst en valp med HD och i 26% av kullarna minst en valp med D/E.

Båda föräldrarna oröntgade i de kullar där det finns undersökta valpar är det i 38% av kullarna minst en valp med HD och i 15% av kullarna minst en valp med D/E.

Har kollat lite särskilt på C kullar då dom varit under diskussion. Det finns 57 kullar med undersökta valpar där antingen den ena eller båda är röntgade med C. I dessa kullar finns det minst en valp med HD i 42% av kullarna och valpar med D/E i 16% av kullarna.

Nu ska man komma ihåg att det här är väldigt små siffror då underlaget fortfarande är litet. Men för mig känns det otroligt spännande nu när alla aveldjuren ska röntgas och vi i framtiden kommer att få ett mycket större material att hämta kunskap ifrån.

Har också noterat ett annat fenomen och det är tempo. Man kan även där avla på väldigt olika sätt, med låg eller hög hastighet. Här är några några exempel på i mina ögon lite högre "tempo":

*Tik född -07, fick första kullen då hon var tretton månader och har nu fått tre kullar, alla med samma hane.
*Tik importerad -07, har därefter fått fyra kullar med samma hane.
*Tik född -03, fick tre kullar inom loppet av sexton månader.
*Tik född -08, fick första kullen då hon var nitton månader och har hunnit få ytterligare en kull.
*Tik född -08, fick första kullen då hon var sexton månader.
*Hane född -05, fick sju kullar inom två år.
*Hane född -08, fick sin första kull då han var tio månader.
*Hane född -08, fick sin första kull då han var femton månader.
*Hane född -07, fick sin första kull då han var tjugo månader och har på femton månader fått totalt sju kullar, 34 valpar.
*Hane född -06, fick sin första kull då han var fjorton månader och har på två och ett halvt år fått åtta kullar, 39 valpar.
*Hane född -07, fick sin första kull då han var arton månader och har på drygt ett år fått sex kullar.
*Hane född -07, fick sin första kull då han var tolv månader och har på knappt två år fått tolv kullar, 53 valpar.

Jahaja, som vanligt när det gäller avel så är säkerligen åsikterna och motiven till hur man väljer att avla många och skilda. Tycker ändock att det är lite intressant att notera att aveln kan se väldigt olika ut även vad det gäller andra perspektiv än HD och återigen, det finns så många olika aspekter att värdera och det är i slutändan upp till varje uppfödare att värna om det dom tycker är viktigt.

6 kommentarer:

Santessons sa...

Så sant så, tittar kanske in om ett par veckor. Tömmer stugan v 39. MVH Inger

Inger sa...

Mycket intressanta siffror som talar ett tydligt språk. Jag förstår inte brådskan att sätta hundar i avel. Gårdshunden mognar sent och tiken bör ha landat i sig själv innan man lägger på henne ansvaret med valpar.
Har kommit i kontakt med weight pulling-folk (viktdrag som jag har bestämt mig för att kalla det). Där finns det inget krav på höftledsröntgen. När man vet vilken smärta en människa med sliten höft har och vet att hundar är alldeles för duktiga på att maskera smärta blir man verkligen ledsen.

Kristina sa...

Wow, ja vad annan kan man säga eller finns det något försvar för att para så unga hundar? Varför kan man inte låta bli att undra, vad gott kommer ur det? Och hur blir det bättre för rasen att man tar så många kullar????? Oförstånd, eller vad annat kan det vara?

vicke sa...

Hej Inger. Det är inget krav men dom flesta ja känner som tränar + SWBA rek att man röntgar sin hund. + att många veterinärer idag rek att man träna WP med sin hund även om den har HD. Hoppas du inte misstycker Lena om detta inlägg. Men eftersom jag själv aktivt träna WP så vil ja bara delge denna info. För WPen e en bra träningsform som hundarna tycker om, samt att det inte är en träningsform som enbart riktar sig till såkallade kamphundar, utan de är mer "vanliga" hundar med.Ha en underbar höst.Vicke

Inger sa...

Hej Vicke!

Kul med kommentar, vet inte vem du är men det gör detsamma - i hundvärlden möts vi ;o)
Som träning med måttliga vikter är det säkert bra även för höftledssvaga hundar, starka muskler är viktiga för att hjälpa höfterna, men i skarpt läge och med tuffa vikter är det inte rimligt att köra i blindo. Det är vad magkänslan säger mig.

Min äldre gårdshundstik har WP-sele och drar kedjor som motion, kanonbra träning och hon älskar det. Håller med dig i alla delar. Som så mycket annat passar gårdisar även till detta :o)
Kul att råkas!!
Inger/ www.norrstigens.se

Lena sa...

Hej Vicke
Självklart misstycker jag inte om dina inlägg, har aldrig gjort det. Även om det kanske känns så om jag svarar på ett sätt så att det framgår att jag inte håller med dig. Men det innebär inte på något sätt att du inte ska säga vad du tycker och absolut inte att du inte ska skriva inlägg här, dom är så välkomna. Är ju en av mina "fundament" att man alltid ska få uttrycka sin åsikt och det sjävfallet inte sammafaller med min, det är ju det som är berikande! Men jag svarar ju såklart med min åsikt så det får man ju då stå ut med :-)

Kul att du skriver om din träning, har inte provat på mina tjejer men det lät spännande. Och jag tror precis som du att om man belastar hunden med en mer specifik träningsmetod så bör man ta rätt på om det är lämpligt. Viss träning passar säkerligen för viss typ av sjukdom och annan lämpar sig mer till hundar som är friska. Där får man nog rådrfråga sakkunniga, hundsjukgymnaster eller veterinär.

Ha en underbar höst du med, här har vintern börjat göra sitt intåg, brrrrr.