söndag 19 oktober 2008

Hälsoenkät

Å vad stolt jag är. Jag har fått det stora privilegiet att ingå i den arbetsgrupp som ska utvärdera RAS det vill säga vår rasspecifika avelsstrategi. En sådan går ut på att rasklubben i samråd med sakkunniga sätter upp en strategi för de närmaste fem årens rekomendationer för avel som sedan lämnas in och godkänns av SKK. Efter fem år ska den utvärderas och omrevideras och det är alltså det jag nu ska få ta del i. Nu måste jag genast skynda mig och göra färdigt jobb jobbet som jag håller på med så att jag får sätta tänderna i detta. Min vana trogen har jag naturligtvis tjuvgluttat lite och jag tycker att det ser bra ut så länge. Naturligtvis finns det undantag men trots vår svaga genbas tycker jag ändå att det inte ser tokigt ut alls. Nu har jag lärt mig att man i praktiken får lägga på ett par procent på den inavelsgrad man får fram på avelsdata eftersom vi har så mycket okänt bakåt och att många av de hundar som mönstrades in som obesläktade i realiteten sannolikt var släkt. Men ju "äldre" rasen blir och ju längre från dessa vi kommer desto säkrare blir inavelsgraden. För er som tycker att det här är spännande så kan jag återigen rekomendera Linda Laikres arbete.

Det är så intressant det här så jag blir alldeles till mig. Tänk så mycket spännande fakta som kommer att klargöras när det här är utvärderat ur alla dess perspektiv, vilken toppenkunskapsbank för oss alla som är intresserade av avel. Det bästa av allt tycker jag är att den kommer alla till godo. Tidigare och i många fall fortfarande så var det så att det endast var uppfödaren själv som hade koll på sina hundar, dess linjer och vad som låg bakom dessa, sjukdomar som dök upp, konstiga beteenden mm. Men i och med faktasamlande och utvärderande som alla kan ta del av och avelsdata så är sådan diktatur snart ett minne blott.

Så därför vill jag såklart även slå ett slag för att man lämnar in en hälsoenkät på sina hundar. Den finns att tillgå på rasklubben. Både om man har friska eller sjuka hundar, det är ju till en enorm hjälp för att försöka få grepp om vad som egentligen utgör problem i våran ras. För att vi alla tillsammans ska försöka hjälpa till och kartlägga, så att alla har möjlighet att göra sitt bästa i sin avel. Så alla ni som ännu inte lämnat in en sådan, gör det, för våra fina vovvars skull.

1 kommentar:

King sa...

Spännande! Hoppas att ni kommer fram till ngt bra!

Birgitta