onsdag 24 mars 2010

Framstående....

Kan inte låta bli att fundera lite över epitetet framstående eller ibland främsta eller varför inte föregångare. Har läst dem på flera ställen nu. Vad är det som utmärker en framstående, den främsta eller en föregångare. Vad har man då gjort för något som är särskilt bra?

Kanske man ska överskrida SKK:s inavelsgrad i tjugosju av sina tjugonio kullar, eller skrika åt en styrelsemedlem att hon är dum i huvudet (sen kan man ju alltid bli förorättad för att hon svarade att man ska hålla truten). Är det antal hundar som man fått till champion som gör att man är framstående, antal kullar man fött fram osv...

Har faktiskt väldigt svårt att förstå resonemanget överhuvudtaget. För mig är hundavel inte någon tävling. Det är ett intresse, ju mer man kan lära sig desto roligare blir det. Det är oerhört svårt men fantastiskt kul och utvecklande. För mig handlar det om att man ska hjälpas åt, samarbeta, lära av varandra. Ha roligt helt enkelt och samtidigt försöka göra så gott man kan för rasen i helhet.

För att det överhuvudtaget ska fungera krävs en central organisation och det är där rasklubben kommer in i bilden. Som för mig ska vara en objektiv instans som ser till både hundar, rasen, hundägare och uppfödare. Den ena varken bättre eller sämre än den andra. Varenda en som har en gårdshund ska vara lika mycket värd och ha samma möjlighet att förändra eller påverka. Vill man ha en förändring tar man fram material som visar att den är nödvändig och gynnar rasen som helhet.

Ha ha, låter lite som flower power. Självklart är det så att man inte går ihop med alla och att man väljer att samarbeta mer med personer som man gillar, som fungerar ungefär som en själv eller kanske har ett liknande tänk. Men det är ju inte något dåligt i sig. Att lite olika grupper arbetar med olika saker och kanske åt olika håll är en förutsättning för progress. Man får fram fler infallsvinklar, lösningar på problem eller nya rön som kan komma alla till godo. Det jag inte riktigt greppar är all denna konkurrens inklusive epitet som framstående och föregångare. Varför är någon bättre eller sämre och vem avgör vem/vad som är bra/dåligt. På vilket sätt driver det saker och ting framåt och hur gynnar det våra vovvar?

13 kommentarer:

Gabbi sa...

Ja ack å ve.... beträffande vår skrivelse så är det nog som allt annat en tolkningsfråga. Enl. föreläsaren i Tollarp bidrog vår skrivelse till en översyn av avelsrekommendationerna....

vicke sa...

Sen skulle ja vilja tilllägga att den skrivelse som gick till bla SKK står det klart och tydligt att VI inte är emot HD röntgen//Vicke

Lena sa...

AK:s beslut finns att läsa på SKK:s hemsida och CS beslut på rasklubbens. Var och en kan läsa dem själva. För mig så hade inte skrivelserna någon som helst konsekvens. Sen kan ju själva resultatet av att göra något/skriva skrivelser vara just det att man känner att man åtminstone gjort nåt och det är inte min sak att ta ifrån någon den känslan.

Gabriella: Ja ack å ve? Du får precisera dig om du vill ha respons. Annars blir det för mig bara inslängda ord utan syftning = barnsligt trams. Jag kan inte ge dig något vettigt svar på sådant.

Viktoria: Kul att du säger att du inte är emot HD röntgen. Har fått det intrycket då du enligt min uppfattning gjort ditt yttersta på alla sätt för att våra hundar inte ska röntgas. Vore såklart ännu roligare att höra vad du anser är positivt med att röntga våra hundar då du om jag förstår saken rätt inte är emot och därmed för röntgen.

Carina J sa...

Det låter så fint det du skriver Lena och hade det fungerat så, så hade det inte funnits några som helst problem.
Den obljektiva insatsen du pratar om finns inte......
Ju mer man kan lära sig desto roligare blir det......ja, du, där satte du fingret på spiken.....
Å lika mycket värde.....det är inte ens en gång värt att kommentera.....
Material som plockas fram skall inte vara ensidigt.....jag efterlyser fortfarande en klinisk utvärdering av rasens mående och hur kliniskt påverkade hundarna är tex av sin HD-belastning.
Konkurrensen, Lena, skapar vi alla; du, jag, rasklubben osv, den är ALLA delaktiga i. Det som är intressant i konkurrensdiskussionen är var den kommer ifrån......vem skapar den goda respektive onda synen på uppfödning och dess utveckling och evaluering ?????
Vad anser du vara en framstående uppfödare/rasexpert/dsgkännare, om det nu överhuvudtaget är det du diskuterar? Är det en genetiker som är teoretiker (om än mycket kompetent, erfaren och kunnig sådan) och hundaktivitetsexpert eller är det en uppfödare med flera hundra hundar reggade i sitt namn, meriterade utställningshundar, många års erfarenhet av hundar i almänhet och rasen i synnerhet?
Jag tycker inte att det ena skall ta ut det andra men det hade varit intressant att höra din uppfattning om vad som ligger närmst framgång och expertis av den dansksvenska gårdshunden!

Carina Johansson
Skåneskrabbans (lilla oerfarna) Kennel

Gabbi sa...

Med ack å ve menar jag att det är så sjukt tjatigt dessa skriverier om vem som sagt eller gjort ditten och datten, på dessa hemsidor/bloggar, den ena har sin version och den andra har sin version, det är väl bättre att de som har sina konflikter jämtemot varandra tar och ringer upp varandra, löser det sinsemellan och sen är det över, att skriva om sådana här händelser på bloggar eller på sin egen hemsida(fattar inte vad syftet är??) leder enbart till mer negativism och skitsnack.

Jag var inte där och såg händelsen, inte du heller, men det är oerhört tråkigt och sorgligt från bådas håll att det ska behöva hända....
Tack för mig....

Vicke sa...

Hej Lena!
Jag vet inte om du vet, att jag var en av 3 som drev igenom att vi skulle ha hundarna röntgade för att få valphänvisning. Men som jag tidigare sagt tycker jag att jobbet med röntgen av DSG inte föll ut som man önskat, Då det mest var avelsdjur som röntgades, man glömde resten av kullarna, sen alla konstiga dispanser som klubben kommit med, tillsammans med några års erfarenhet och mycket/många samtal med båder ras uppfödare, som med andra rasers uppfödare då oftast uppfödare av mindre raser, men med samma typ problem som vi har/haft. Där av har jag bildat mig min uppfattning gällande röntgen och slutade röntga mina hundar oficiellt.Jag uppmanade/ar mina valpköpare att röntga innan avel men inte alla ville/vill, dels efter vad jag berättat och dels efter eget beslut/kunnande. Att vissa uppfödare valt att använda mina hanar ändå ger jag dom full rätt till för det är deras beslut och ingen annnans. Detta är en anledning till att jag INTE kommer att röntga mina pågar som redan är använda, för jag vill visa dessa tik ägare respekt. Men du kan säkert vinkla min text till vad du vill. Men jag tycker att en dialog är bra, men man MÅSTE lyssna på varandra fast man inte tycker den ena eller den andra har rätt, för i min avel DÖMMER jag ALDRIG en precumtiv hane/tik efter vem som går i snöret, o vad jag har för personliga tankar om vederbörande utan vad den specifika komb kan ge rasen. Ha de bra i den underbara vårvärmen//Vicke

Lena sa...

Hej Carina
Jaså du har också blivit inkallad. Men du har totalt missförstått det jag försökte säga. Essensen var ju just det att inte någon är högre värderad än andra och därför blir svaret på din fråga INGEN.

Helt analogt med att jag som kirurg självfallet inte mer framstående än den undersköterska och sjuksköterska som jag arbetar med. Vi behövs alla för att vården ska fungera, vi har olika arbetsuppgifter helt enkelt. Så också i hundavel. Genetikern kartlägger genetiken, dess implikationer och konsekvenser. Avelsråd arbetar med avelsfrågor och är kunnigast på det. Uppfödare expert på sin uppfödning och sina linjer, hundägaren känner sin hund bäst i världen osv. Och naturligtvis inte någon av dem mer framstående eller mer värd än den andre.

Och dra inte in mig i konkurrensepitetet. Att alla skulle vara sådana får stå för dig. Håller inte med dig alls där. Du kan inte pådyvla andra människor deras egenskaper. Även om det förvisso får konsekvenser för många så är jag tvärtom övertygad om att det är ett fåtal som håller på med det "arbetet". Här i norr tex så samarbetar vi och alla oavsett åsikt är välkomna om dom vill. Vi lägger mycket energi på att försöka hjälpa varandra och att skapa en miljö där det positiva ska vara i fokus. Och det fungerar enligt min mening toppenbra. Vi har skitroligt helt enkelt.

Tråkigt naturligtvis att du inte har samma erfarenheter men du kan för den skull inte bedöma att alla andra är/gör på samma sätt. Jag får hoppas att det löser sig och att det blir bättre för dig fortsättningsvis.
//Lena

Lena sa...

Hej Viktoria

Nu förstår jag inte. Varför skulle det vara respektfullt mot de som använt dina oröntgade hanar att du låter bli att röntga dom. Tvärtom vore ju dina hanars HD status av största intresse för dessa tikägare. För att kunna göra en kartläggning/bedömning av sina avkommor inför framtida ev avel på dem. Oberoende av hur man tänker avseende avel på HD eller ej så är ju kunskapen värdefull. Den gör ju ingen skada, särskilt inte om man är övertygad om att HD inte skadar våra hundar.

Även för andra som är intresserade av dessa linjer såklart.

Du ska självklart göra på det sätt som känns bäst för dig men jag förstår verkligen inte på vilket sätt du visar respekt mot tikägarna och andra genom det?

Ha en fin vår du med.

//Lena

Lena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lena sa...

Hej Gabriella
Håller inte med dig. Tycker varken det är särskilt tråkigt eller sorgligt bara dumt, plumt och fånigt och det råder inte någon som helst tvekan om hur det hela gick till.

Tycker dock att det är helt okay att man får svar på tal när man häver ur sig dumheter. Tål man inte det så kanske man inte ska yttra sådana heller.

//Lena

Anonym sa...

Lena!
Jag tror inte det hjälper hur mycket jag försöker förklara hur jag tänker, mycket av det handlar om uppfödarkotym.

Ja trodde du hade en blogg till att man skulle komentera på den, Du skriver till Carina"Jaså du har också blivit inkallad," den meningen skulle jag gärna vilja att du spec.Ja till ex skriver här för att kunna ge min syn på det hela, likväl som du skriver i min blogg när jag väl hinner skriva där, vi har inte samma tänk men jag ser ändå dig o dina hundar som en del av rasen//Vicke

Carina J sa...

Helt ärligt, Lena, vad e de du syftar på när du skriver att jag e inkallad? E de bara ett barnsligt utfall eller menar du något med det? HAr egentligen verkligen inte lust eller ork att bli personlig med dig men det här tycker jag du skall förklara!!!

Att alla har en funktion och en roll i olika sammanhang e vi helt eniga om (;-)) men påstår du att det inte finns mer eller mindre framstående eller betydande personer enten i vården eller hundvärlden eller inom politiken etc etc så är du antingen naiv eller nåt annat? Det e ju så samhället e uppbyggt och det behövs för att alla kedjor skall fungera!! Och det menar jag, e inget konstigt eller fel!!

Vad gäller konkurrens e inte det heller nåt fult för mig. Det kan likaväl vara något positivt, något drivande som faktiskt gör utvecklingen effektivare och mer intressant. Hur hade vården sett ut idag om det inte fanns konkurrens bland lmforskare, venflontillverkare, spruttillverkare (hade vi fortfarande stått med stålsprutor som skulle till sterilisering efter var användning) cancerforskare etc etc etc. Konkurrens behöver inte betyda att det inte finns samarbete.......
Det som är negativt med konkurrens är när det mynnar i skitsnack.......

För att stilla din oro om mig (tack för omtanken) kan jag tala om för dig att i södern har vi det bara fint med trevligt samarbete och inte bara inom landet utan även med våra trevliga grannar andra sidan sundet :-D.
Så jag ska nog fortsättningsvis ha det lika bra som jag haft tidigare.

Och har jag använt en oröntgad hane e jag överhuvudtaget inte intresserad i att han blir röntgad efteråt, det är inte säkert att alla tikägare tycker som du. Det är tom en synpunkt jag fått av ett avelsråd en gång i tidernas begynnelse ;-)............ Jag har fått tre fina små tikar med en oröntgad, utställningsmeriterad, fin, trevlig, frisk och sund hane och det är helt tillräkligt för mig! Vad som händer med dessa underbara avkommor får framtiden utvisa, jag är ingen sierska, jag kan bara hoppas på att dom får långa, friska, roliga liv!!

Nästa kull blir med en röntgad, frisk, supergo å trevlig, utställningsmeriterad hane och jag ser mycket fram emot vad det ska bli.

Det här är den springande punkten för mig, mina val, olikheten i parningsval/kombination; den kombination JAG väljer att göra har för MIG ett syfte som kanske ingen annan tycker verkar smart (ja..... nån annan gör ju det eftersom jag har valpbeställningar;-D)......men vi tycker ju så olika och har olika önskemål och smak.
VEM bestämmer vilken kombination som e bra/rätt och inte bra? Vems åsikt i det här väger tyngst? Vad har man för rätt att klanka ner på någons annans kombinationer bara för att jag inte skulle vilja göra den kombinationen och kanske för att framhålla sina egna val som bättre? Kommentera anonymt på andra uppfödares hemsidor vad man tycker sig veta/kunna om uppfödarens val av parningskombination?
Kan dina värdegrunder hjälpa till att arbeta bort den här mentaliteten så är jag den första att se dig som en framstående, fantastisk dsg-ägare och uppfödare. För det här är yttersta sanning av vad som förekommer inom rasen och dess ägare/uppfödare idag. Det finns ibland ett större intresse för andras parningar/hundar än att rensa i sina egna gamla lådor. Därför får det du skriver Lena, om lika värde, hjälpas åt å samarbeta inte riktigt nån dignitet i det hela sammanhanget......

Vill bara till slut hålla med Gabbi att det är jättetråkigt när ett årsmöte (eller vuxna människor) håller så låg nivå indemellom som det gjorde sist oavsett vem som sa vad!!!!

Carina Johansson
Skåneskrabbans Kennel

Lena sa...

Carina och Viktoria: blivit inkallad är ett uttryck analogt med känner sig hågad att, har ett tvingande behov att. Kommer från lumpen d v s att man absolut måste göra något "blir inkallad".

Viktoria: Bloggens syfte är inte att man ska kommentera på den men självfallet är man välkommen att göra det om man känner att man vill säga mig något och jag svarar så gott jag hinner. Och du har rätt i att vi inte har samma tänk. Jag är inte alls för sådant som tex uppfödarkotym. För mig är det bara osynliga diffusa egentolkade "regler" som man använder sig av och kanske gömmer sig bakom som det passar. Jag vill att saker ska vara uttalade och tydliga så att alla vet vad som gäller. Det är ju också därför jag uttrycker mina åsikter på bloggen. Men återigen, det är endast mina åsikter och innebär inte att jag anser att det är fel att göra annorlunda på något sätt utan att var och en, som jag tjatar om, ska göra det dom finner bäst utifrån sina åsikter och referenser.

Carina: Du får kalla mig precis vad du vill, naiv, barnslig eller annat, det är mig fullständigt egalt. Likaledes vilka hanar du använder eller av vilka skäl, det som uttrycks är mina åsikter och mitt sätt att tänka och det vill jag inte pådyvla andra utan det står för mig. Och behöver självfallet inte på något sätt erhålla någon form av "dignitet" som du kallar det. Det bryr jag mig heller inte om.

Som jag ser det så handlar det inte om att varken jag eller du är vare sig det ena eller det andra utan helt enkelt om olika grundvärderingar och människosyn. För mig är inte människor framstående i den bemärkelse att dom på grund av det är mer värda eller mer fantastiska. Sen kan man vara duktig/framstående inom ett område men det ger en inte ett högre "värde" på något sätt. Alla är vi olika och vi är bra på olika sätt och saker det har för mig inte något med människovärde att göra. Hundra olika personer tycker hundra olika saker om samma person då det självfallet har att göra med den människa vi möter och dess egenskaper och hur vi passar varandra. Det du skriver som "ytterstan sanningen" är då självfallet din sanning och inte något som gäller för andra.

För mig är inte heller konkurrens inom aveln eller för den delen andra områden varken positivt eller ett måste för framåtskridande. Tvärt om. Det skapar bara problem och oenighet i mina ögon. Finns så mycket bättre sätt att arbeta för och nå framåtskridande: sammarbete, postitivt tänkande, intresse, engagemang, inovativkraft, kunskapsökande och så vidare.

När det gäller vem som bestämmer vad så anser jag att det ska finnas ett regelverk som ska utformas utifrån den evidensbaserade kunskapsgrund som finns och av objektiva personer. Sen får man välja att följa det eller ej och följer man det så får man utifrån regelverkets ramar sedan göra sina egna bedömningar grundade på egna referenser och tankesätt.

Avseende det skitsnack du skriver om så är det för mig absolut inte synonymt att uttrycka åsikter och att snacka skit om personer. Man måste kunna ta exempel för att tydliggöra sina åsikter utan att det ses som kritik. Förutsätt då att man inte hänger ut någon såklart.