fredag 19 mars 2010

Valpflytt och vårfunderingar....

Det går så otroligt fort. Nu har det flesta av valparna redan flyttat.... Ska ju behålla två tjejer hemma och det är tur det, har man haft tretton små yrväder runt fötterna skulle det bli väldigt tomt om alla for sin väg. Pepsi är omröntgad, fortfarande med A/C på höfterna. Audell var så otroligt skicklig så jag tror inte att det lönar sig att röntga om henne. Vi får klura på fallet ett tag helt enkelt. Synd att en sådan pärla inte kan gå i avel men så är det ju, hälsan går först. Noppe kommer inte heller att gå i avel, också jättesynd då han är en sådan kanonkille på alla sätt. Men så är det, ska man hålla på med detta så får man också vara beredd på att det händer saker som gör att inte alla ens planer går i lås. Det är bara att ta nya tag.

Skrivs lite här och där om detta med hälsoprogram och HD fortfarande. Nu är det ju ett faktum och jag är övertygad om att det gynnar rasen enormt på sikt. Men där skiljer åsikterna sig åt..... Har till och med läst på ett par ställen om att man skyndat sig att ta kullar på oröntgade djur och sedan låter bli att röntga dem. Det resonemanget förstår inte jag. Har aveldjuret många kullar efter sig så är det ju enligt min mening ännu viktigare att röntga honom eller henne för att få en uppfattning om avkommornas förutsättningar. Jag kanske är trögtänkt men jag fattar inte varför det skulle gynna hundägare/valpar/uppfödare/rasen att man inte röntgar hundar med många avkommor efter sig? Då avkommorna är många och om någon eller flera av dessa skulle drabbas av HD så är det ju av än större vikt att ha möjlighet att kartlägga bakgrunden till det.

Dessutom tror jag att risken är överhängande att man kanske oriktigt skyller detta på den oröntgade individen istället för att försöka ta rätt på var det kommer ifrån och vad man kan göra för att minska riskerna för kommande kullar. Den oröntgade hunden kommer, utan att man egentligen vet att det är så, att ses som en "riskhund" och man kommer att akta sig för att ha något med den och dess avkommor att göra. Med påföljande förlust av avelsmaterial. Nåja, var och en blir salig på sin fason heter det ju och det viktiga är ju att man har en genomtänkt strategi och att man följer sin egen övertygelse. Sen att man kan tycka olika är ju självklart.

Även vi som följer rekomendationerna har ju självfallet olika åsikter och tänkande. Det är inte heller säkert att man för att man följer rekommendationerna anser att dessa är optimala men att man ändå är övertygad om att en central styrning, utvärdering och uppföljning är det bästa för rasen i stort. Att man har förmågan att förhålla sig till ett regelverk är självfallet inte heller samma sak som att man håller med om allt i det regelverket.

Rasklubbens årsmöte har gått av stapeln. En rätt lugn tilldragelse som i fjol om jag förstått rapporterna rätt. Jag hade inte möjlighet att närvara själv denna gång då jag hade valpleveranser hela förra helgen så det är alltså hörsägen i år. Har funderat lite på varför det cirkulerar så mycket "snack" om hälsoprogrammet men att några reella åtgärder mot det inte görs. Förutom då någon enstaka skrivelse som inte fått någon respons. Ren spekulation förstås men jag tror att det helt enkelt kan vara så att de flesta av medlemmarna i rasklubben är positiv till detta och att de som är emot det är få men väldigt "högljudda". Därför blir det mycket snack men när man sedan försökte göra något aktivt för att förhindra att det kom till stånd eller försöker få det avskaffat så går det helt enkelt inte för att man inte är tillräckligt många eller kanske inte har tillräckligt underlag för att belägga sina argument.

Men nu ser vi framåt mot sommaren. Ipsis tänkta kull har ju blivit inställd så då tror jag att vi åker på lite utställningar istället jag och racerräkan. Å så härligt med sommar, värme och massa aktivt hundliv. Det ser jag fram emot en dag som idag när snön yr ner....

4 kommentarer:

Kristina sa...

Men det var då för tråkigt att höra om Pepsis höfter! Hon skulle ju ha lämpat sig bra till avel med det vackra utseendet. Men du har så rätt i att hälsan är viktigare..
Här är också tomt och det trots att jag bara hade 2 som flyttade, men ändå så märks det... Ha en trevlig helg och vi lär synas på utställningar i sommar, då ska även Simba delta på nån av de sista när han hunnit bli 6 mån.// Mvh Kristina

Gabbi sa...

Hej hej!
Håller faktiskt inte med dig gällande att det knappt protesterats mot hälsoprogrammet och att den eller de skrivelser som gjorts knappt fått något gehör...
En skrivelse sändes till SGVK och SKK där 24 uppfödare skrivit under. Målet med den skrivelsen var kanske inte direkt att häva beslutet, men det ifrågasattes...
Visserligen hävdes inte hälsoprogrammet av SKK, men bland annat uppmuntrade SKK rasklubben att se över sina avelsrekommendationer, och bara det tycker iallfall jag är en framgång och ett positivt gensvar i sig.
Det är ju till SKK man ska protestera och det var det första som gjordes, sen när den avslogs... då finns det ju inte direkt något att protestera till...
Ha en skön vår.

Gabbi sa...

Lägger in ditt svar här eftersom jag anser att det är här diskussionen hör hemma. Folk som läser i min gästbok har ingen som helst aning om vad du skriver om. Och det är här alla argumenten finns att tillgå.
Jag står mer än gärna för mina åsikter men då ska all fakta finnas tillgänglig för läsaren...
Mvh

Namn: Lena
Hemsida: http://www.benzelias.se
Tidpunkt: 2010-03-24 17:28
Hej
Läser du avelskommitténs beslut så ser du att det där står att rasklubben i samband med att hälsoprogrammet införs ska se över avelsrekommendationerna. Det hade inte något med skrivelsen att göra överhuvudtaget. Den i sig lämnades helt utan åtgärd. Att du och Magnus inte håller med mig har jag redan fått klart för mig. Det är ju bra att man har olika åsikter hur ska annars utveckling kunna ske? Ha en bra vår du med.
//Lena

vicke sa...

Hej Lena!
Jag vill inte direkt hålla med dig om att det inte ledde till något, för i AK´s text stod det klart och tydligt att det föranlädde till diskution eller hur!!!!!
MVH
Vicke