måndag 6 juni 2011

"The truth is out there...."

Och då är vi inne på temat "skitsnack" "prata bakom ryggen" "prata illa om" och så vidare. Tror detta är ett mänskligt fenomen som funnits i alla tider, skillnaden nu för tiden är att det är lättare att sprida och sprida lång väg samt extensivt.

Dom som oftast hamnar i blickpunkten är de som gör någonting annorlunda d v s något som sticker ut, gör eljest, tänker eljest ja ibland räcker det bara med att man uttrycker en åsikt som inte är helt okontroversiell eller man kanske bara har mage att säga vad man tycker. Pratas det om någon kan man enkelt konstatera att det sannolikt är en person med en gnutta styrka åtminstone tillräckligt för att våga skilja sig från mängden. Alternativt en sk "bulldozer" d v s en person som blivit lurad att utföra jobbet åt någon som inte vill sticka ut utan föredrar att någon gör det åt dem. Så orsaken till att det pratas om en person är egentligen helt ointressant.

Intressant däremot är den så kallade sanningssägaren. Det vill säga den person som lägger fram skitpratet till den det handlar om. Brukar alltid fråga mig vad de har för syfte. Vad är meningen med att tala om för den här människan att den och den säger si och så om dig? Att göra gott? Knappast och man kan krasst konstatera att sanningssägaren också per definition också är en skitpratare då dom för fram något dom hört om någon ja kanske till och med något som dom hör att någon kanske sagt. Och med största sannolikhet är denna "sanning" som nu läggs fram ordentligt kryddad för att passa sanningssägarens syfte med att lägga fram den(Vilket är?)

Även detta ligger nog i människans natur. Att försöka få vinning av andras elände, att skynda sig att uttnyttja det man vet för att själv vinna mark oavsett om man kanske sårar den som kommer i ens väg. Och återigen, vad är meningen med det? Tror man på fullaste allvar att den här människan mår bättre av att veta att folk snackar en massa goja? Oftast sker det med en oerhörd talang och skicklighet. Börjar oftast med en uppenbar lögn för att få folk att nappa och går sedan vidare till själva kärnpunkten. Och mänskliga som vi är hugger vi direkt och sprattlar sedan villigt på kroken.

Konsensus blir för mig att vare sig skitprat, skitpratare eller sanningssägare är värda att lägga någon som helst energi på. Att vara alla till viljes är en omöjlighet. Varje person som granskar dig gör det ju utifrån sina egna referenser och om den granskningen sedan slår väl ut beror inte på dig utan på den som granskar. Det som återstår är precis det man började med. Att vara sann mot sig själv och det man står för, att vara ärlig och rakryggad och tro på sig själv och sina egna val och att må bra i det liv man lever. Då har man kommit så långt man kan komma. "The truth is out there" tror jag faktiskt bara gäller för aliens. Vi människor får nog söka den på närmare håll typ hos oss själva.

4 kommentarer:

Malin B sa...

Mycket tankfull läsning. Hittade din blogg för att jag precis blivit matte till en helt underbar dansksvensk gårdshund som heter Hugo. Han är nu 9 veckor och jag läser allt jag kommer åt om denna underbara ras. Kan inte låta bli att tänka: hundar har ingen aning om vad skitsnack innebär de är helt ärliga och den känslan är underbar. Kram Malin

Lena sa...

Hej Malin
Så roligt att du "blivit med gårdshund". Är ju part i målet men tycker precis som du att dom är helt fantastiska små vänner. Hundar är kloka dom bryr sig varken om skitsnack, rosetter, prestige eller liknande det får vi allt stå för själva. God mat och kärlek så är dom nöjda, vi har en del att lära eller hur. Ha en underbar sommar med din nya lilla vän.
MVH/ Lena

Gabbi sa...

Javisst är det helt otroligt med detta skitsnacket.
Vår goa Ollie parade en dansk tik som gick tom. Och plötsligt började ett rykte florera i DK att han var steril... suck... och vidare på ryktet var att jag skulle ha fertilitets-utrett honom och kommit fram till detta.
Då kan man undra varför i hela friden jag som då äger hunden väljer att använda honom till min förstagångstik.... vojjne vojjne... men samtidigt så blir jag inte förbannad på detta skitsnack, jag kan bara skratta åt det, för jag har ju i nuläget 5 underbara valpar efter honom. Så steril är han definitivt INTE!
Blir så tramsigt och jag undrar hur denna ryktes-påhittare känner sig. Men förmodligen finns det ingen orginal påhittare längre, för vem det var minns plötsligt inte folk vem den hört ryktet från början av...
Ja jag håller med! The truth is absolutely out there! ;) eller i min valplåda ;)

Carina Johansson sa...

Alla gödselspridare i hundvärlden gör att jag endast har direkt kontakt med ett YTTERST FÅTAL hundmänniskor och utöver dessa fåtal så håller jag mig till mig själv och mina hundar. Det är trots allt hundarna jag har ett intresse i och inte människorna runtomkring.....
Och förresten......"bulldozern" e xtra intressant i ditt inlägg....
ha en fortsatt go sommar :D
Carina